Celoroční hra

Každým rokem nás na schůzkách i výletech provází jedno společné téma, je to tak zvaná celoroční etapová hra. Vždy na nás čeká část příběhu a následný tematický úkol, který plní každá družina. Vyvrcholení hry nastává na táboře, v létě o prázdninách, kde se definitivně rozhodne o úspěšnosti družin v celoroční hře. Družina, které se dařilo nejvíc, získá první místo ve své kategorii (Vlčata / Skauti).

Zeměplocha (2017/18)






Pohroma Nemrtvých (2016/17)






Teslova záhada (2015/16)






Frakas Nacada (2014/15)






Strážci Nardenu (2013/14)

obr obr

Strážci Nardenu je název celoroční hry roku 2013/2014. Zahájení hry pro skauty proběhlo na podzimkách na Osadě, vlčata zahájila celoroční hru na svém vícedeňáku. Při zahájení této celoroční hry se všichni přidali ke strážcům kouzelného krystalu Nardenu, který slouží k ochraně královského města. Ten však byl ukraden zrádcem Gorgoshem. Každý si poté zvolil roli – postavu kouzelníka, válečníka, nebo druida, se kterou bude etapy procházet. Postavy mají různé schopnosti, od léčení, přes více životů až po kouzla jako uspání, a mohou používat různé zbraně, od dýk přes meče až po hole. Schopnosti je možné získat za body nasbírané během roku. Zbraně si kluci vyrobili podobně jako u celoroční hry Pán prstenů. Takto vyzbrojeni vyrážejí za Gorgoshem, který se chystá zneužít Nardenu pro vyvolání nestvůry, pomocí které by ovládl království. Strážci tedy sledují jeho stopu, a snaží se ho dostihnout i přes překážky které jim posílá Gorgosh do cesty – jako například lupiče, nebo zničený most přes řeku.

Dobyvatelé vesmíru (2012/13)

obr obr

Celoroční hra Dobyvatelé vesmíru probíhala v průběhu školního roku 2012/2013. Její vyvrcholení proběhlo na táboře 2013. Tato celoroční hra se odehrávala ve sci-fi vesmíru. Skauti a vlčata se na zahájení stali zaměstnanci korporace Red Galver, která působí mezi planetami vesmíru. Během roku tedy plnili úkoly pro korporaci, jako převážení zboží, stavbu meziplanetární cesty nebo měli opravit vesmírnou loď. Ke konci roku pak odhalili spiknutí vedení korporace, které je chtělo zničit, a obrátili to ve svůj prospěch. Na táboře jsme tedy začínali v galaxii, kde jsou planety bez vlivu korporace, a tedy možné cíle jednotlivých družin, které začínají soupeřit mezi sebou. Postupně během etap tedy získávali planety a snažili se rozšířit svůj vliv na co největší část galaxie.

obr obr












Robinson Crusoe (2011/12)

Celoroční etapová hra ve školním roce 2011 - 2012 nesla název Robinson Crusoe. Podzimní zahájení hry pro skauty proběhlo na vícedenním výletě v Matějovci.

obr obr

Vlčata hru započala na přespání v klubovně. Prvním úkolem byl útěk Robinsona kvůli vraždě do bezpečí, při němž se všichni museli plížit. Následně se Crusoe při útěku z Anglie nechal zaměstnat na obchodní lodi, která však nešťastnou náhodou ztroskotala. Jako jediný z lodi přežil a doplaval na pustý ostrov.

Během školního roku si družiny, stejně jako Robinson, museli obstarat vše potřebné k živobytí na opuštěném ostrově. Nejprve zachránit věci z vraku lodi, následně získat oheň, postavit srub, zhotovit kalendář, ochočit kozy, získat želví vejce, nasbírat ovoce a ještě spoustu dalšího, aby život na ostrově do doby záchrany mohl být o trochu příjemnější.

Bodování

Nejúspěšnější družina z Vlčat i Skautů v etapě vždy zanechala svoji stopu na mapě ostrova na nástěnce v klubovně.

obr

Přesné pořadí v jednotlivých etapách si družiny zaznamenávaly do tabulek pod mapou. A jako si Robinson vedl kalendář, tak si i každý jednotlivec zaznamenával svoji účast na schůzce a akcích vrypem do dřeva.

...

Nakonec nás na táboře postupně čekala dlouhá a strastiplná cesta zpět do Anglie.






Starověký Řím (2010/11)

Celoroční hra ve školním roce 2010 - 2011 se odehrávala ve Starověkém Římě. Její zahájení proběhlo scénkou na vícedenním výletě v Cizkrajově.

obr obr

Hlavní část hry probíhala na táboře, který se proměnil v město Řím. Jednotlivá místa tábořiště byla označena historickými názvy. Například zdravotní stan jako Kapitol, umývárka jako Caracallovy lázně. V průběhu tábora jsme měli pomoct Herkulovi splnit postupně dvanáct úkolů, které dostal zadané od císaře. Prvním úkolem bylo zabít sedmihlavou příšeru jménem Hidra. Šest hlav měla smrtelných (balónky) a jednu nesmrtelnou (poleno).

obr

Všechny smrtelné hlavy jsme museli zničit loučemi, které jsme si vyrobili. Nesmrtelnou jsme museli zakopat (jako poslední). Mezi další úkoly patřila výroba sítí na Erymanthského kance. Etapa spočívala v tom, že vlčata musela najít klubko provázku a vyrobit síť. Skauti to měli jako vždy těžší, museli totiž najít jednotlivá vlákna a síť uplést. Jednou z dalších etap, byl lov laní. Po stopách jsme došli na Osadu, tam jsme si chytili laňku a odnesli ji na nosítkách až do tábora. Vyvrcholení celoroční hry proběhlo po závěrečné etapě na „Kamínkách hrobečkách“ kde jsme osvobodili upoutaného Prométhea.

obr obr












Pán Prstenů (2009/10)

obr

Celoroční etapová hra v roce 2009 - 2010 nesla název Pán prstenů. Zahájení proběhlo na vícedenním výletě ve Fryšavě. Prvním úkolem bylo nalezení prstenu.

obr

Během školního roku bylo potřeba za jednotlivce získat celkem tři schopnosti (180 bodů). Tím byla zajištěna účast jednotlivce na táboře.

obr

Družinové bodování bylo znázorněno na mapě umístěné v klubovně. Za jednotlivé etapy, které byly každou schůzku se jednotlivé družiny posouvali po náročné cestě blíže Mordoru. Za výhru se družina posunula o 6 políček, druhá o 4, poslední o 2 políčka. Postupně jsme prošli prvním a druhým dílem Pána prstenů.

obr

Na táboře nás čekal díl třetí - Návrat krále. Společně jsme se dostali do Mordoru. Na začátku tábora jsme si sami vytvořili zbraně, na které jsme šetřili během školního roku. Během čtrnácti dnů jsme na podrobné mapě Mordoru zjistili, kde se nachází hora Osudu. Závěrečná etapa nás zavedla přes různá stanoviště v bližším okolí tábora. Horu Osudu představovala Skalka, která se nachází u Dolního Radíkova. Zde jsme se setkali s Glumem a úspěšně všichni zničili prsten v ohni.

Westernové městečko (2008/09)

nadpis kun

Celoroční hra roku 2008/2009 se přenesla do severní Ameriky o několik století zpět. Přijíždíme na nový kontinent jako evropští přistěhovalci, kteří v pustině budují své nové město. Začínáme se stavbou srubu, jehož stavbou spolu s návrhem erbu a názvu města začíná éra budování města.

kanon

Za jednotlivé úkoly postupně získáváme peníze, za které můžeme stavět jednotlivé budovy. Na stavbu budov je ovšem třeba také surovin. V našem případě jsou to jídlo (food), které se produkuje farmě (farm), kámen (stone), který těžíme v lomu (quarry), vodu (water), kterou získáváme ze studny (fountain) a dřevo (wood), které těží dřevorubec (woodman). Mezi budovy, které potřebujeme postavit patří:

  • Doktor (doctor), který bude zabezpečovat uzdravování ve městě. Jeho rozšířením je nemocnice (hospital).
  • Šerif (sheriff), který udržuje pořádek a bezpečnost. Jeho zlepšením je pak armáda (army).
  • Radnice (town hall) zajišťující administrativu městečka, jeho rozšířením je banka (bank), ve které budeme moci bezpečně uložit své finance.
  • Salón (saloon) sloužící k zábavě a občerstvení,ke kultuře pak slouží jeho rozšíření amfiteátr (amfiteatr).
  • K dopravě pak slouží stáje (Pony express) v lepší variantě železnice (Union Pacific).
  • Poslední z budov je tržiště (general store), díky kterému bude moci začít obchod se surovinami.
graf

Po celou dobu výstavby městečka si musíme dávat pozor na indiány i jiné obyvatele, kteří nás ohrožují. A tak je potřeba budovy postavit co nejdříve. Vzhledem k tomu že na stavbu je čas pouze do konce školního roku, bude pravděpodobně záležet na tom kolik budov se podaří jednotlivým družinám vybudovat. Ty totiž budou určitě potřeba na táboře.

vlak

Do přípravy letošní etapové hry se především zapojili roveři. Tak uvidíme jak se jim bude dařit a co všechno si na nás nachystají. Doufám, že budeme nakonec všichni s naším westernovým městečkem spokojeni.

Vojenský výcvik / II. světová válka (2007/08)

Celoroční hra pro rok 2007/2008 je z prostředí armády. Její název zní Vojenský výcvik. Na začátku roku byli kluci povolání a vzati na vojnu, kde celý rok stráví. Na táboře etapovka vyústí II. světovou válkou.

Etapovka spočívá v tom, že kluci získávají za docházku na akce body, které se po padesáti bodech automaticky mění ve vyšší hodnost :

dekret
  • 0-50b Vojín
  • 50-100b Desátník
  • 100-250b Četař
  • 150-200b Rotmistr
  • 200-250b Praporčík
  • 250b-300b Poručík
  • 300-350b Kapitán
  • 350-400b Major
  • 400-450b Podplukovník
  • 450-500b Plukovník

Za družinu se snaží plnit etapy, které simulují nástrahy, prostředí, situace a jiné věci, se kterými se mohou setkat ve skutečném výcviku.

Zato jsou odměňovány body, které se dají prodat za věci potřebné pro vojáky:

enigma
  • 30b Maskování
  • 20b Vysílačky
  • 20b Druhá zbraň
  • 15b Helma
  • 10b Zbraň
  • 10b Lékárnička
  • 10b Granát
  • 5b Nůž





Arrakis - pouštní planeta (2006/07)

Arrakis, známá jako Duna, je pouštní planeta, obývaná domorodými kmeny Fremenů. Je ale něčím vyjímečná, nachází se na ní vzácná látka, koření, melanž, neboli droga, jejíž účinek mimo jiné prodlužuje život. To paradoxně Fremenům znepříjemňuje život, protože tato látka je žádaná v celé části vesmíru ovládané Impériem. Harkonnenové jsou na planetě v podstatě vetřelci. Získávají melanž pro impérium a Fremenům působí mnohé potíže.

100 povrchu této planety je pokryto pouští. Nikdy neprší. Písek je silně nasycen melanží, místy více, místy méně. Liet Kynes, planetolog, se ale snaží najít způsob, jak nehostinnou poušť změnit v zeleň. O čem Harkonneni neví je, Fremeni mají ve svých jeskyních velké nádrže s vodou, kterou důmyslným způsobem shromažďují - pomocí "větrolapu". Toto může změnit osud Duny.

My se budeme během celoroční etapové hry snažit přizpůsobit podmínkám na této planetě. Nalézt mezi sebou člověka jemuž Fremeni říkají Muad Dib. Tento člověk má pomoci se Fremenům sjednotit a vytvořit podmínky důstojné k životu a vystrnadit utlačovatele Harkonneny.



Ve stopách Sherloka Holmese (2005/06)

Tento rok jsme všichni byli detektivové. Pátrali jsme po tiranzujících zločincích, ale ten hlavní, kterého jsme měli chytit, se jmenoval Velký Lump. Na jeho chycení jsme pracovali celý tábor a nebylo to jednoduché. Etapu ještě ztěžoval déšť a dokonce i někteří členové družin. U většiny etap se moc chodilo, což byl problém především u mladších členů. Poslední etapa byla dobře vymyšlená, ale až moc dlouhá. Měli jsme v ní konečně chytit Velkého Lumpa, který nám pořád unikal. Bylo skoro nemožné ho chytit. Nakonec se to povedlo všem družinám.


Letem světem (2004/05)

Zahájení této celoroční hry proběhlo takto: obdrželi jsme originální cestovatelské pasy, do kterých jsme lepili nálepky jednotlivých zemí, které jsme procestovali. V každé zemi jsme plnili nějaký úkol. Vzpomínám si na Argentinu, kdy bylo naším úkolem si kopat s hakisákem. Na jarním vícedenním výletě se všechny etapy týkaly Austrálie. Na táboře bylo cestování pozměněno na cestování v čase. Šílený profesor nás žádal abychom nalezli sožky trollů. Etapy se historie týkali. Hned úvodní bylo překládání hlaholice do češtiny. Asi v polovině tábora se na naží mapě s polohou sošek trollů objevil vrchol kopce Šibeník. Tam nebyli trollové, ale vzkaz. Bohužel byl chybný a tak se hledání trošku protáhlo. Nakonec byli nalezeni. V druhé polovině tábora se pamatuji jen na etapu o nejlepší model táborové stavby. Ze závěrečné etapy si jen vzpomínám na to, že končila kousek od silnice a cesty na tábořiště mezi kameny uprostřed louky.


Ostrov pokladů (2003/04)

Tato etapovka byla první kterou jsem zažil a proto mi utkvěla v paměti lépe než ostatní. V průběhu roku jsme sbírali body a posouvali svou loď na mapce k ostrovu s pokladem. Na táboře se naše body proměnily v písmenka v dopise, z kterého jsme později vyčetli, kde je poklad po kterém jsme celý rok pátrali. Zakončení etapovky, kterou vyhráli Kamzíci, bylo na žid. hřbitově u Markvarce.


Pacific Express (2002/03)

Přestože tato celoroční hra proběhla před více jak 5 lety, stále jsem si vzpomínám, že to byla velmi propracovaná etapovka. Někdy na začátku školního roku nám vedoucí představili mapu Spojených států Amerických.. My jsme měli za úkol získávat během celého roku a také na táboře etapové body, za které jsme se mohli pohybovat se svými vláčky po mapě a stavět dlouhou železnici. Pokud si vzpomínám, měli jsme navštívit co nejvíce měst a vybudovat tak co nejrozsáhlejší železniční síť. Přitom byly na mapě i různé překážky, jako třeba řeky nebo hory, které jsme museli překonávat nebo objíždět. Na konkrétní etapy během roku si nevzpomínám, pamatuji si ale ty táborové, jako například postavení co nejhezčí dřevěné mašinky, nebo přenesení vody z dolního jezírka do ešusu na náměstí bez použití jakýchkoli nádob. Z ostatních činností na táboře byla zajímavá např. prohlídka podzemí ve Slavonicích, nebo sauna na dalších několik let zapomenutý rituál. Taky si živě pamatuji, jaké bylo nadšení v ránu závěrečné etapy, když jsme zjistili, že výšky vrcholů hor odpovídají výškám vrcholů kopců v okolí tábora, s pouhým rozdílem 1000 metrů přičtených k výšce každého kopce. Potom už jsme vyrazili k první označené hoře a šli po řadě dalších stanovištích až k cíli. Na celoroční hru budu vzpomínat jako jednu z velmi podařených.


Indiáni (2001/02)

Ach, to už je ale dávno. Byl to můj třetí rok, co jsem chodil do skautu, tak se vám tu pokusím napsat vše, co si ještě pamatuju. Tehdá jsme ještě byli takový malý komorní oddíl; chodilo k nám devatenáct členů, byly tu tři družiny (Kamzíci, Svišti a Jeleni) a pět vedoucích, z nichž bylo třem osmnáct a jednomu patnáct. Z akcí: jako vždy, i tento rok byl Kočičí žleb, plno výletů a dokonce i jeden vícedeňák. Dochovaly se z něj i fotky, na netu se můžete mrknout na mladé bratry Bareše. Přes rok samozřejmě byla etapovka, z které si pamatuju jen útržky, hlavní věc ale byla, že jsme si přes rok vyráběli luky. Jak si určitě starší pamatují, v roce 2002 byly ty hrozný záplavy, a bohužel nás to zastihlo na táboře. Skoro pořád lilo, po táboře bylo bahno, dokonce tak velký, že jsme po tábořišti museli rozmístit podlážky, po kterých se pak chodilo. Ale mělo to i výhody – mohli jsme dělat velký přívalovky. Jezírko nahoře bylo pořád plné, a tak jsme si pořád hráli. Pak jednou přišel jeden velký skaut s rýčem a koryto v jednom místě pořádně rozšířil, aby efekt byl o to větší. Druhý týden se podmínky zhoršily natolik, že jsme všichni museli spát ve srubu (to ještě nebyl tak pěkný a zařízený jako dnes) a celý den jsme v podstatě strávili v jídelně. Hlavní rozdíl mezi tábory tehdy (až do tábora Ostrov pokladů) a dnes byl ten, že byly dva druhy bodování (jako dnes), ale měly různé konce. Bodování družin vyvrcholilo závěrečnou etapou, za kterou se dostala nějaká sladká odměna pro celou družinu. Závěrečná etapa spočívala v ulovení velkého bizona; myslím, že to nebylo na celý den (já jsem se neúčastnil kvůli noze), ale pamatuji si, že když jsem jel s Ivanem autem pro jakýsi plot, viděli jsme na louce vedle cesty z tábora plno družin jak se snaží chytit Marka Krčála s ocasem. Bodování jednotlivců se na táboře proměnilo v lov zubů. Za určité soutěže pro jednotlivce (jako např. střelba ze vzduchovky, jízda na kole na dráze) dostal první nebo i druhý a třetí zub z nějaké sádry asi tři centimetry velký ze spodu zbarvený nějakou barvou. Zuby pak někteří dostali za nemoc (Jirka B.), zranění (Komár), stezku odvahy anebo za přespání v týpku předposlední noc, kdy se podmínky trošku zlepšily, nicméně pořád to nebylo ideální. Každý zub, který jsme dostali, jsme si navlékli na kožený provázek a mohli si dát kolem krku. Ten náhrdelník na obrázku je můj, už sedm let mi leží ve stolku. Tento rok taky nebyl slibový táborák. Kvůli hrozným průtržím se z velkého ohniště stalo velké jezírko. švédské stoly byly pod střechou v jídelně. Tenkrát taky nebyla dražba, jak ji známe dnes. Ke stolu, který byl u ohniště za jídelnou, se přistupovalo podle počtu zubů a každý si vybral cenu. Ceny byly podobné jak teď, ale spíš skautské věci než vodní pistolky. Já se tehdy umístil na druhém místě hned za Maděrou a odnesl si kudlu, kterou mám taky dodnes. Celkově bych tento rok zhodnotil jako výborný; Indiáni, to je taková klasická etapovka, která baví vždycky. Jen je škoda, že se nedochovaly zápisy, fotky a další věci.


Rytíři (2000/01)



(1999/00)



Tmavá řeka (1998/99)



Oregon (1997/98)



Po stopách Černého vlka (1996/97)

Letošní etapová hra Po stopách Černého vlka nás povede po stopách tohoto muže, který se narodil 14.8.1860 v anglickém South Shields. Svědčí o tom jen nenápadná destička na stromě před domem, i když se jedná o člověka, který byl jedním ze dvou sloupů, na kterých bylo postaveno skautské hnutí. Narodil se v době, kdy odvážní jezdci Pony Expressu už několik měsíců nasazovali své životy napříč americkým kontinentem. Jeho znakem byla vlčí stopa, kterou najdeš v tomto čísle Šplouchu několikrát. Vždycky označuje něco, za co můžeš získat body do hry.


Pony Express (1995/96)



Sachemův odkaz (1994/95)



Ztroskotání v Pacifiku (1993/94)



Zlatý trojúhelník (1992/93)



Rytíři (1991/92)



Black dog (1990/91)



Rally Paříž Dakar (1989/90)



© 2005-2018 Panteři a Kokino
verze 3.0.0